Co słychać w grupie Misiów

Co słychać w grupie Misiów
Co słychać w grupie Misiów 2014-11-17T13:39:40+00:00

KWIECIEŃ U MISIÓW

 

 

TAKI BYŁ KWIECIEŃ U MISIÓW

W kwietniu Misie dowiedziały się, na czym polega praca gospodarza oraz jakie zwierzęta mieszkają na wsi. W oparciu o zabawy i zagadki dźwiękonaśladowcze oraz zabawne wierszyki dzieci miały okazję zapoznać się z nazwami, cechami i sposobem życia zwierząt na wsi.

            Misie podjęły próbę uważnego słuchania wiersza Kura, by potem rozmawiać na jego temat. Następnie pracując zespołowo wykonały wizerunek kury na dużym arkuszu szarego papieru. Uzupełniały kontur kury stemplami zrobionymi z ziemniaka i marchwi. Potem ugniatały szary papier w celu stworzenia gniazda.
Wyszła kura na podwórze,
Spodobało się tam kurze.
Na podwórzu dużo kurzu,
Piórko, trawka i sadzawka,
Kamyk, kwiatek i dżdżownica,
Jaka piękna okolica.
Drapu – drap jedną z łap,
Jest robaczek to go – cap!
Drapu – drapu łapką w kurzu,
Jak tu pięknie na podwórzu.

Brały udział w zabawach naśladujących odgłosy i poruszanie się zwierząt wiejskich. Nauczyły się też wiersza o krowie:
Krowa ciężko nie pracuje
Tylko ciągle trawę żuje.
Kiedy się do syta naje
Dużo mleka ludziom daje.

Misie poznały przygody Kaczki dziwaczki z wiersza J. Brzechwy. Próbowały wytłumaczyć, dlaczego kaczka była dziwna i śmieszna. Następnie dzieci, według własnego pomysłu, wykonały Kaczkę Dziwaczkę z szablonu. Wybrały ulubioną przez siebie technikę – wyklejanie bibułą, styropianem, malowanie pastelami lub farbami, malowanie przy użyciu rąk.

Podejmowały próby przeliczania zwierząt i klasyfikowania ich wg różnych cech np. wielkości, koloru. Wiersz Kurze jajo pomógł dzieciom w utrwaleniu pojęć duży, mały
i spowodował, że dzieci zaczęły stosować te pojęcia w sytuacjach codziennej zabawy.

„Kurze jajo”
Małe jajo
Duże jajo
Kurze jajo
Kurze jajo
Duże jajo
Małe jajo
Doskonałe, doskonałe
Mniam mniam.
Misie doskonaliły umiejętności budowania z drewnianych klocków. Konstruowały gospodarstwo, dopasowując wielkość budowli do rozmiarów gumowych świnek, krów, koni, krów.

 

 

Krąg tematyczny: Jak wygląda życie w gospodarstwie?

1.Wiosenne opowieści
2.Krowa
3.Zagroda Powroty
4.Świnka
5.Kura
6.Kaczka
7.Owca
8.W gospodarstwie
9.W kurniku
10.Na polu
11.Traktor
-poznanie zwierząt z Zagrody Powroty,
-słuchanie opowieści „Dlaczego kozie mleko jest zdrowe”,
-zainteresowanie dzieci życiem zwierząt w gospodarstwie,
-poznanie obowiązków gospodarza i gospodyni,
-doskonalenie przeliczania.

 

Krąg tematyczny: W ZGODZIE Z NATURĄ
1.Czysto wokół nas
2.Zakręcamy krany
3.Czyste powietrze
4.Szanujmy zieleń
5.Segregujemy śmieci
6.Coś z niczego

-Bałagan – praca z wierszem I. Salach.
-„Do czego to służy?” – nazywanie przedmiotów i określanie ich przeznaczenia.
– „Jak czystość naszego otoczenia wpływa na nasze zdrowie?” – rozmowa
-„Sprzątamy zabawki” – zabawa dydaktyczna, wdrażanie do utrzymywania porządku.
-„Jak przedszkolaki szanują przyrodę ?” – próba znalezienia odpowiedzi na pytanie.

Krąg tematyczny: LEGENDY POLSKIE
1.O smoku wawelskim
2.O królu Popielu
3.O toruńskich piernikach
-zainteresowanie dzieci literaturą,
-wdrażanie do uważnego słuchania,
-zabawy w oparciu o legendy np.  „Układamy wieżę” – zabawa dydaktyczna; wskazywanie i nazywanie kolorów klocków, kształtu i ilości,
„Lepimy pierniki”
„Myszy do wieży”
„Smok w grocie”

 

 

 

 

MARZEC U MISIÓW

Krąg tematyczny: Czy już przyszła wiosna?

  1. Żegnaj, zimo
  2. Wierzbowe kotki
  3. Kwiatki pod śniegiem
  4. Wczesna wiosna
  5. Prośba do słoneczka
  6. Czas zdjąć zimowe ubrania

Dziecko:

  • wymienia oznaki nadchodzącej wiosny;
  •  doskonali motorykę małą;
  •  uczy się rytmicznego wypowiadania tekstu;
  •  podejmuje próbę nauki wiersza na pamięć („Prośba do słoneczka”);
  •  chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych;
  •  uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat;
  •  potrafi samodzielnie odnaleźć swoje rzeczy na spacer;
  •  prowadzi obserwacje przyrodnicze w trakcie wycieczek, spacerów
  •  uczy się samodzielnie i sprawnie się ubrać i rozebrać; korzystać z toalety; myć i wycierać ręce; myć zęby.

Krąg tematyczny: Co wyrośnie w naszym ogródku?

  • Cebula
  • Fasola
  • Pomidor

Dziecko:

  •  ćwiczy sprawność narządów mowy;
  •  chętnie uczestniczy w zabawach badawczych, analizuje, wyciąga wnioski;
  •  prowadzi obserwacje przyrodnicze w trakcie wycieczek, spacerów;
  •  poznaje i stosuje pojęcia: mniej, więcej, tyle samo.

Krąg tematyczny: Jak zrobić wiosenne porządki?

  • Co służy do sprzątania?
  • Marcowe ogródki
  • Narzędzia ogrodnika
  • Kolory wiosny
  • Porządki w naszej sali

Dziecko:

  •  uczy się dostrzegać podobieństwa i różnice;
  •  segreguje zabawki wg jednej cechy np. przeznaczenia;
  •  podejmuje próby prac porządkowych w ogródku i kąciku przyrodniczym;
  •  poznaje kolory i wykorzystuje je w pracach plastycznych;
  •  chętnie uczestniczy w zabawach badawczych, analizuje, wyciąga wnioski;

Krąg tematyczny: W jaki sposób obchodzimy Święta Wielkanocne?

  • Pisanka
  • Palemka
  • Kurczaczek
  • Śmigus-dyngus
  • Wiosenny spacer
  • Trzy kurki
  • Baba wielkanocna

Dziecko:

  • poznaje tradycje wielkanocne,
  •  wyraża radość ze zbliżających się świat wielkanocnych;
  •  poznaje różne techniki wykonywania ozdób świątecznych;
  •  podejmuje próbę nauki wiersza na pamięć („Pisanki”);
  •  ćwiczy sprawność palców;

 

 

 

LUTY

 

 

Krąg tematyczny: Czego możemy się nauczyć i dowiedzieć z bajek?

  1. Dobro zawsze zwycięża
  2. Prawda zawsze wyjdzie na jaw
  3. Trzy kotki
  4. Nie rozmawiaj z obcymi
  5. Moja ulubiona bajka

Cele:

  • Zachęcanie do słuchania bajek i rozmowy na temat ich treści.
  •  Rozróżnianie dobrych i złych zachowań postaci. Posługiwanie się pojęciami dobre – złe.
  •  Przypomnienie zasad obowiązujących w przedszkolu.
  •  Prezentowanie przez dzieci ich ulubionych bajek.
  •  „Sroczka” – zabawa naśladowcza kształtująca świadomość palców u ręki.
  •  Rozumienie pojęć: duży – mały.
  •  Wygrywanie sylab na klockach.

Krąg tematyczny: Jaki był świat dawno temu?

  1. Jestem archeologiem
  2. Węgiel
  3. Dinozaury
  4. Królewny i rycerze
  5. Pod piaskiem ukryte

Cele:

  •  Rozwijanie percepcji słuchowej.
  •  Manipulowanie przedmiotami wykopanymi z piasku.
  •  Budowanie dłuższych wypowiedzi.
  •  Uczestniczenie w zabawach badawczych (dzieci w roli archeologa), analizowanie, wyciąganie wniosków.
  •  Ćwiczenie sprawności narządów mowy.
  •  Doskonalenie przeliczania.
  •  Klasyfikowanie wg jednej cechy.
  •  Formułowanie wypowiedzi dotyczących ważnych spraw przedstawionych na obrazku.

Krąg tematyczny: Dzień i noc

  1. Słońce
  2. Noc
  3. Dzień w przedszkolu
  4. Dlaczego spać jest fajnie?
  5. Czy nasza fasola lubi słońce?

Cele:

  •  Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  •  Uświadamianie następstwa dnia i nocy.
  •  Zwracanie uwagi na różnice między dniem a nocą.
  •  Prowadzenie obserwacji przyrodniczej.
  •  Zabawy kolorami.
  •  Śpiewanie piosenki „Słonko”.
  •  Wdrażanie do wesołej pobudki.
  •  Przyporządkowywanie jeden do jednego.
  •  Rozwijanie umiejętności nazywania czynności.

 

Krąg tematyczny: Jak spędzamy czas w karnawale?

  1. Karnawałowe przebieranki
  2. Bal karnawałowy
  3. Karnawałowe przysmaki
  4. Karnawałowe szaleństwo
  5. Karnawałowe zabawy

Cele:

  • Integrowanie się grupy.
  •  Nauka piosenek i pląsów.
  •  Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  •  Słuchanie w skupieniu muzyki poważnej i jej ilustrowanie przy użyciu suchych pasteli.

 

 

STYCZEŃ

 

W styczniu Misie z niecierpliwością czekały na śnieg. Wspominały ciepłe wakacje i stworzyły z pamiątkowych zdjęć plakat pt. Jak to latem bywa. Gdy już spadł upragniony śnieg, ulepiły bałwana i bawiły się w rzucanie śnieżkami i robienie orzełków. W przedszkolu robiły śniegowe kule z gazet i próbowały nimi rzucać do celu. Dzieci zachwycone zimową aurą stworzyły pracę pt. „Biały pejzaż” posypując mąką kartkę posmarowaną klejem.

Styczeń upłynął również na przygotowaniach do obchodów Dnia Babci i Dziadka. Dzieci w celu udekorowania sali pomalowały farbami domek dziadków, wykleiły materiałami o różnej fakturze postacie babci i dziadka, ozdobiły serca palcami umoczonymi w farbie, wykleiły styropianowe serca bibułą, wykleiły bibułą kominek, pokolorowały suchymi pastelami filiżankę oraz posadziły fasolę, która pięknie urosła.

 

Krąg tematyczny: JAKA JEST POGODA ZIMĄ?

Tematy:
1.Jak to zimą bywa
2.Zimowy spacer
3.Jak to latem bywa
4.Mrozem malowane
5.Lód
6.Śnieg
7.Kraina Królowej Śniegu cz.1
8.Kraina Królowej Śniegu cz.2
9. Kubusiowa herbatka

  • Uświadamianie następstwa pór roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • „Jak spędzałem wakacje?” – kolaż ze zdjęć przyniesionych przez dzieci.
  • Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
  • Zabawy badawcze ze śniegiem i lodem.
  • Obchody Święta Kubusia Puchatka – komponowanie Kubusiowej herbatki z miodem, cytryną i przyprawami.

 

Krąg tematyczny: Jak przygotować się do Dnia Babci i Dziadka?
Tematy:
1.Moja babcia
2.Jak sprawić radość babci?
3.Mój dziadek
4.Jak sprawić radość dziadkowi?
5.Dzień babci i dziadka

  • Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
  • Wykonanie słodkiego prezentu dla babci i dziadka.
  • Wymyślanie zabaw, w których uczestniczą dziadkowie, babcie z wnukami i wnuczkami.
  • Śpiewanie piosenek o babci i dziadku, uczestniczenie pląsach.
  • Przygotowywanie ozdób sali na uroczystość w kąciku plastycznym.

 

Krąg tematyczny: Dlaczego zima jest fajna?
Tematy:
1.Na saneczkach
2.Spotkanie z bałwankiem
3.Jeździmy na nartach
4.Na ślizgawce
5.Bezpieczne zabawy

  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Lepienie bałwana na placu przedszkolnym
  • Przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy.
  • Nauka ubierania się na zimowy spacer.

Gromadzenie i czytanie zimowych opowieści (kącik książki).

GRUDZIEŃ

 

Grudzień był miesiącem, który upłynął na radosnym oczekiwaniu i przygotowywaniu się do nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Misie dowiedziały się, na czym polega praca listonosza i jaką drogą wędruje list od nadawcy do adresata. Po wielu zabawach w pocztę i w wysyłanie listów dzieci „napisały” list do św. Mikołaja, w którym w formie obrazków zawarły swoje marzenia. Misie wykonały również piękne kartki świąteczne dla bliskich z motywem bałwanka. Przygotowały pierniczki na wigilijne spotkanie w przedszkolu. Przedszkolaki wykonały dekorację sali – 2 bałwany (jeden z figur płaskich – kół, drugi z gazet), łańcuchy z choinek i aniołków, gwiazdki ozdobione srebrną i złotą farbą. Do pracy zaprosiły również dzieci ze starszych grup i wspólnie z nimi wykonały świątecznego anioła oraz śnieżynki. Misie same przygotowały masę solną, badały co dzieje się, gdy doleje się więcej wody, a co gdy doda mąki. Kiedy uzyskały już plastyczną masę o odpowiedniej gęstości, przystąpiły do lepienia słodkich poczęstunków dla swoich zabawek.

 

Krąg tematyczny „ Jak wygląda wędrówka listu?”

-poznawanie pracy listonosza i etapów wędrówki listów,

– rysowanie palcami na piasku kształtu koperty prostokąta

-podejmowanie prób zabawy w listonosza

-wykonanie bałwanka z papierowych kół, który czeka na listy od dzieci

-wykonanie skrzynek pocztowych z papieru

 

Krąg tematyczny „Co można zobaczyć na choince?”

-przypomnienie kształtu koła, obrysowywanie koła palcami, rysowanie koła na piasku

-rozwijanie motoryki małej – wykonanie ozdoby pawie oczko na choinkę, aniołka z waty, łańcucha z papieru,

malowanie gwiazdek farbami.

-podejmowanie prób wypowiadania się na temat ozdób , określanie kolorów, wielkości , faktury.

 

 

Krąg tematyczny „Jak przygotować się do spotkania przy wigilijnym stole?”

-poznanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia,

– zachęcanie do składania życzeń świątecznych,

-wspólne przygotowanie poczęstunku wigilijnego,

-wdrażanie do podejmowania się świątecznych porządków – układanie zabawek w sali

-lepienie pierników z masy solnej i ozdabianie ich farbami,

-słuchanie kolęd i wspólne śpiewanie,

– rozmowa o zwyczaju wypatrywania pierwszej gwiazdki i wykonanie lunety z rolki po papierze toaletowym lub folii aluminiowej.

 

Krąg tematyczny „ Co robią ptaki zimą?”

-zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku

-poznawanie odgłosów różnych ptaków,

-wdrażanie do opieki nad zwierzętami,

-rozwijanie motoryki małej m.in. przez: wykonanie papierowego karmnika ,wykonanie papierowych ptaków

-rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy sylabami.

 

 

 

 

 

LISTOPAD

 

• Misie rozmawiały o swoich rodzinach. Zastanawiały się, w co można bawić się z mamą i tatą.  Zdecydowały, że najfajniejszą zabawą będzie popłynięcie na nieznaną wyspę. Od razu postanowiły sprawdzić swój pomysł i zbudowały statek z koców i klocków. Śpiewając szanty dopłynęły do nowej wyspy, na której rozbiły namiot. Następnie namalowały swoją podróż farbami. Przy użyciu różnych narzędzi malarskich stworzyły niebiesko-zielony ocean.

• Dzieci były wdrażane do właściwego ubierania się, zgodnego z porą roku. Najpierw obserwowały, w jaki sposób ich przyjaciel Felek przygotowuje się do spaceru. Następnie pomagały mu ubrać czapkę, szalik, buty, sweter, rękawiczki na odpowiednie części ciała.

• Poznały zabawy słuchowo ruchowe do tekstów:

Rodzinka
To jest mama, to jest tata.
A tu są dzieci.
Wszyscy idą na wycieczkę,
Bo słoneczko świeci.
Plastelina na niby
Plastelina na niby jest najlepsza na świecie,
Bo ulepić z niej mogę
To, co tylko zechcecie!
Chcecie grzybka czy kwiatki?
Może psa lub koniki?
Plasteliną na niby
Nie podzielę się z nikim!

• Obserwowały zmieniającą się pogodę. Odbijały farbami zebrane przez siebie liście i wykleiły jeże.

 

-„Jak ubrać Felka na jesienny spacer?” – nauka właściwego ubierania się zgodnego z porą roku ze szczególnym zwróceniem uwagi na samodzielność dzieci.

-„Świeże powietrze moim przyjacielem” – zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

-„Świat późną jesienią też jest pełen tajemnic” – zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,

-„Nasz wróbelek Elemelek” – wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.

-Nowe zabawy ruchowe integrujące grupę:
„Balonik”
Baloniku mój malutki,
Rośnij duży okrąglutki,
Balon urósł, że aż strach,
Przebrał miarę, zrobił trach ….

„Kółko graniaste”
Kółko graniaste,
czworokanciaste.
Kółko nam się połamało,
cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy, a my wszyscy
bęc, bęc, bęc, bęc!

-Nowa wyliczanka:

„Entliczek pętliczek czerwony guziczek”
Entliczek pętliczek
czerwony guziczek
na kogo wypadnie
na tego bęc.

 

PAŹDZIERNIK

 

-Misie zdobywały wiedzę o warzywach. Poznały ziemniaka, marchew, pietruszkę, kapustę białą i czerwoną, pomidora, ogórka. Dzieci miały okazję do wielo-zmysłowego poznawania warzyw. Brały udział w zabawach dydaktycznych w kąciku kuchennym z użyciem prawdziwych warzyw (zabawa „Gotuję zupę pomidorową” „Gotuję zupę ogórkową”) i tworzyły własne przepisy na potrawy z poznanych warzyw.

-Misie podjęły pierwsze próby wyklejania bibułą

-Październik przyniósł również obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie. W trakcie spacerów dzieci obserwowały pogodę i próbowały wypowiadać się na jej temat, zbierały dary jesieni. Przedszkolaki wykorzystywały zebrane wspólnie z nauczycielem i rodzicami dary jesieni do zabaw w przeliczanie, wydobywania różnego rodzaju dźwięków, tworzenia kompozycji na papierze.

-Misie poznały kolory jesieni i przy użyciu farb i warzyw pełniących rolę stempli stworzyły jesienne krajobrazy .

-Dzieci utrwalały zasady obowiązujące w grupie. Pomagał im w tym miś Felek.

-Część przedszkolaków stworzyła już misie z własnymi zdjęciami, imionami i odbitymi w farbie rączkami.