Obszar | Cele Strategiczne | Zadania/cele szczegółowe | Formy realizacji |
Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza | Podnoszenie i wzmocnienie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, których efektem jest aktywność dzieci, nabywanie wiadomości i umiejętności oraz respektowanie norm społecznych | 1) opracowanie systemu diagnozowania dzieci w poszczególnych grupach wiekowych.
2) Wybór programów edukacyjnych realizowanych w poszczególnych grupach wiekowych
3) Tworzenie dzieciom warunków do różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju – kąciki zainteresowań
4) Kodeksy zachowania dzieci w przedszkolu
5) System motywacyjny formy nagradzania, wyróżniania i dezaprobaty zachowań niepożądanych
6) Założenia profilaktyki prozdrowotnej
7) Formy współpracy między nauczycielami
8) Adaptacja nowych dzieci
| 1)Badanie potencjału dzieci na początku każdego roku szkolnego. Karty obserwacji po I półroczu i na koniec roku szkolnego. Osiągnięcia dzieci są analizowane, a następnie wdraża się wnioski, które przyczyniają się do rozwijania umiejętności dzieci2)Przedstawienie przez wychowawców na radzie pedagogicznej kończącej rok szkolny swoich propozycji programów edukacyjnych3)Stały nadzór i udoskonalanie wyposażenia kącików zainteresowań w salach zajęciowych. Przygotowanie propozycji aktywności mających na celu wdrożenie do samodzielności 4)Zatwierdzanie i modyfikowanie kodeksów zachowań dzieci w przedszkolu na początku każdego roku szkolnego 5)Tworzenie i modyfikowanie systemów motywacyjnych ustalanych na początku każdego roku szkolnego. Dzięki nim dzieci wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje. Podejmowane działania mają na celu eliminację zagrożeń i oraz wzmocnienie zachowań właściwych.
6)Organizacja cyklicznych warsztatów i spotkań których celem jest utrwalanie zachowań prozdrowotnych 7)Nauczyciele raz w tygodniu na spotkaniach w grupie wymieniają uwagami i dzielą się doświadczeniami minionego tygodnia 8)Cykl próbnych wizyt nowych przedszkolaków w przedszkolu. Pierwsza wizyta – dziecko razem z rodzicem 1h w czasie swobodnej zabawy; następnie dziecko bierze udział w zabawie/zajęciach samo (rodzic może w tym czasie przebywać w szatni) – najpierw 1h, kolejne dni coraz dłużej. Spotkanie rodziców nowych dzieci z psychologiem dot. adaptacji dziecka w przedszkolu, w ostatnim tygodniu sierpnia
|
Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu. Realizacja podstawy programowej | 1) kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
3) wspomaganie rozwoju mowy
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
7) Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
8) Wychowanie przez sztukę dziecko widzem i aktorem
9) Wychowanie przez sztukę różne formy plastyczne
10)Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
11)Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń
12)Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
13)Edukacja matematyczna
14)Gotowość do nauki czytania i pisania
15)Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne | 1)*rozpoczynanie każdych zajęć od powitania – umożliwienie każdemu dziecku wypowiedzenia się na forum grupy. Nauka słuchania siebie nawzajem*stwarzanie podczas zajęć możliwości do zabawy /pracy w małych kilkuosobowych grupach (nauka komunikowania się ze sobą) *tworzenie kodeksów zasad obowiązujących z grupach *ustalenie zasad funkcjonowania w grupie – zgłaszanie się by coś powiedzieć, wyznaczenie dyżurnych, wspólne podejmowanie decyzji dotyczących życia grupy, dbanie o bezpieczeństwo swoje i kolegów podczas zabawy *wdrożenie systemów motywacyjnych w poszczególnych grupach. Nauka ponoszenia konsekwencji za swoje działanie. *Cykl warsztatów interpersonalnych z psychologiem – nauka określania swoich stanów emocjonalnych. *Zabawy dramowe – wcielanie się w różne postaci *Prezentowanie prawidłowych postaw – utwory literackie, bajki terapeutyczne *Spożywanie posiłków w kulturalny sposób – dzieci znają i stosują zasady zachowania się podczas posiłków. *Kultywowanie tradycji – imprezy okolicznościowe z okazji ważnych świąt kościelnych i państwowych *Organizacja wycieczek do teatru, filharmonii, muzeum,, galerii 2) *Codzienne ćwiczenie samodzielności – ubieranie się, rozbieranie się, jedzenie, mycie rąk, zębów, korzystanie z toalety *Nauka procedur samoobsługowych przez krótkie rytmiczne wierszyki *Zajęcia pokazowe np. jak prawidłowo myć ręce, zęby, czyścić nos *Cykliczne wyjścia poza siedzibę przedszkola np. do zaprzyjaźnionych placówek, parku, muzeów, filharmonii
3) nauka wierszyków piosenek dzielenie wyrazów na sylaby ćwiczenia usprawniające narządy mowy – logopedyczne ćwiczenia profilaktyczne usprawniające artykulatory – ćwiczenia warg, języka; usprawniające tor oddechowy – ćwiczenie wdechu nosem a wydechu ustami, ćwiczenia przepony zachęcanie do wypowiadania się – starsze grupy objęte projektem Podróże Kota Edwarda – zabieranie maskotki kota na weekend do domu i później relacjonowanie przebiegu wizyty Pani i kolegom i koleżankom z grupy *kształtowanie umiejętności słuchowych przez ćwiczenia z instrumentami , zagadki słuchowe, odgrywanie rytmów *bajki logopedyczne *konsultacje logopedyczne *udzielanie wskazówek rodzicom
4) *nauczanie poglądowe w celu objaśniania otaczającego świata, rozumienia otoczenia – czytanie map, oglądanie atlasów tematycznych, burza mózgów *zabawy badawcze – manipulowanie przedmiotami w celu dostrzegania możliwości, odwrócenia, zmiany; uczestnictwo z zabawach twórczych , konstrukcyjnych np. Klucz do uczenia się moduł Gry rozwijające; *Ćwiczenia w klasyfikowaniu z wykorzystaniem kart pracy *układanie obrazka z części *układanie historyjek obrazkowych – ustalanie ciągu zdarzeń *opowiadanie o przygodach bohaterów literackich i własnych ze wskazaniem na przyczyny i skutki. *Kącik projektowy nauka czytania instrukcji *Wykonywanie plastycznych prac z użyciem różnych technik *Odgrywanie różnych ról społecznych w swobodnej zabawie *Quizy i zagadki podsumowujące wiedzę *Zabawa w teatr, wyjazdy do teatru, filharmonii
5) *Kształtowanie nawyków higienicznych (obserwacja i działanie) *Poznanie zasad prawidłowego odżywiania – piramida żywieniowa; wspólne smakowanie różnych owoców, warzyw, przypraw, wspólne gotowanie; zachęcanie do jedzenia surówek podczas obiadu, jedzenie owocu lub warzywa podczas każdego podwieczorka, picie wody zamiast soków z cukrem. *Zajęcia na temat roli snu, odpoczynku *Zabawy na świeżym powietrzu *Różne formy aktywności w ogródku przedszkolnym (sianie, sadzenie, wyrywanie chwastów, podlewanie) *Ćwiczenia gimnastyczne *Nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała np. podczas siedzenia *Ćwiczenia rytmiczne *Nauka gier zespołowych *Zabawy muzyczno – ruchowe podczas każdych zajęć dydaktycznych *Zabawy w udzielanie pierwszej pomocy, opatrywanie ran *Wizyta, lekarza, pielęgniarki, dentysty, dietetyka. Instruktora sportu
6) *Zajęcia, pogadanki z zasad bezpiecznego zachowania się w przedszkolu oraz poza siedzibą placówki – zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, bezpiecznej zabawy na placu zabaw *Praktyczne zastosowanie poznanych zasad podczas wycieczek i spacerów poza siedzibą przedszkola *Nauka zachowań w sytuacjach niebezpiecznych – nauka numerów alarmowych, nauka swojego nazwiska i adresu zamieszkania, poznanie trujących roślin i utrwalenie wiedzy dlaczego są niebezpieczne
7) *Śpiewanie piosenek indywidualnie i w grupie *Interpretowanie muzyki ruchem *Granie na instrumentach perkusyjnych prostych układów rytmicznych *Uczestniczenie w okolicznościowych koncertach i inscenizacjach muzycznych *Słuchanie muzyki w skupieniu, w tym utworów muzyki klasycznej – Przedszkolna Biblioteka Muzyki *Poznanie podstawowych instrumentów muzycznych i ich dźwięków – oglądanie instrumentów, zdjęć i gra na nich *Wyrażanie emocji za pomocą dźwięków *Samodzielne wykonywanie instrumentów *Wyjazdy na koncerty edukacyjne do filharmonii
8) *Recytowanie wierszy indywidualnie i w grupie – dziecko stara się mówić głośno i wyraźnie podczas wystąpień *Zabawa w teatr – odgrywanie ról, przygotowanie dekoracji, wykonanie pacynek, kukiełek *Słuchanie dłuższych utworów literackich – bajki, baśnie, opowiadania *Uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych – spektakl, koncert, festyn – dziecko poznaje zasady zachowania podczas ich trwania
9) *Uczestniczenie w wycieczkach do muzeów, galerii wg. harmonogramu imprez w przedszkolu *Poznanie najważniejszych zabytków architektury polskiej i światowej – Albumy w Bibliotece Przedszkolnej – zdjęcia, ilustracje, filmy *Tworzenie różnych form plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik – papieru, gliny, plasteliny, Modliny, farb, pasteli, kredek *Tworzenie ilustracji do utworów literackich *Spotkania z pasjonatami sztuki i zajęcia z nimi
10) *Budowanie konstrukcji przy pomocy różnych materiałów – klocki, patyki, sznurki, kartoniki, butelki itp. Itd. *Nauka nazw figur geometrycznych *Majsterkowanie w kąciku majsterkowicza – nauka nazw narzędzi wykorzystywanych do pracy *Zajęcia z Klucza do uczenia się moduł – Konstrukcje *Poznanie nazw urządzeń technicznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowych, nauka zasad ich działania
11) *Obserwacje i systematyczne rozmowy nt. zmieniającej się przyrody, pogody i pór roku *Zajęcia badawcze – doświadczenia – stany skupienia wody *Poznanie nazw podstawowych zjawisk atmosferycznych – burza, deszcz, śnieg, wiatr – nauka bezpiecznych zachowań podczas ich występowania *Nauka zasad właściwego ubioru dostosowanego do warunków atmosferycznych
12) *Obserwacja wzrostu roślin w ogródku przedszkolnym- określenie niezbędnych warunków do prawidłowego wzrostu roślin *Prace w przedszkolnym ogródku *Poznawanie nazw zwierząt i środowisk ich występowania – Biblioteczka przedszkolna – albumy i książki o zwierzętach *Wycieczki do gospodarstw agroturystycznych, do parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody *Dokarmianie ptaków zimą *Organizowanie akcji pomagania mieszkańcom schroniska dla zwierząt *Wizyty zwierząt w przedszkolu *Spotkanie z weterynarzem
13) *Nauka liczenia przy pomocy rekwizytów – klocki, patyczki, maskotki *Nauka liczebników porządkowych *Zajęcia z Klucza do uczenia się moduł – matematyka sensoryczna *Poznanie figur geometrycznych – zabawy ruchowe z tym związane oraz rozpoznawanie ich na rysunkach i w otoczeni.
*Wprowadzenie pojęć: mało- dużo, krótki-długi itd. *Nauka określania położenia przedmiotów w przestrzeni – w prawym górnym rogu, po lewej stronie kartki itp. *Zapoznanie się z kalendarzem – następstwo dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy *Porównywanie ilości przedmiotów w zbiorach, nauka pojęć mniej – więcej
14) *Nauka prawidłowego trzymania kredki *Rozwijanie mowy opisowej – zachęcanie dziecka do swobodnych wypowiedzi na różne tematy *Dźwięko-naśladownictwo *Podział wyrazów na sylaby *Dokonywanie analizy głoskowej wyrazów *Zabawy słuchowe wspierające prawidłowy rozwój słuchu fonemowego *Ćwiczenia grafomotoryczne *Zajęcia z klucza do uczenia się „Od bazgrania do pisania” oraz moduł Literacki *Słuchanie i analizowanie baśni *Nauka rozróżniania prawej i lewej strony – rymowanki – proste wierszyki *Nauka określania kierunku i miejsca na kartce papieru *Nauka analizy obrazu – dziecko uważnie patrzy by zapamiętać co jest na obrazku *Nauka kolorowania i wycinania *Wspieranie zainteresowania książkami, czytaniem przez wizyty w bibliotece, oglądanie książek w przedszkolnej Bibliotece
15) *Nauka odczuwania wyjątkowości własnego domu i panujących w nim obyczajów *Nauka nazywania członków rodziny, krewnych, określania czym się rodzice zajmują zawodowo, opowiadania o sposobie aktywnego spędzania czasu z rodziną *Wychowanie patriotyczne – jestem Polakiem i Europejczykiem – polskie rymowanki, legendy o Lechu, Czechu i Rusie, Tradycja Święta Niepodległości, Słuchanie hymnu, wyklejanie flagi Polski, Warszawa nasza stolica, Oglądanie godła i poznanie jego znaczenia dla Polaków, Europa w obrazach, Europa na mapie, Polska na mapie, moje miasto na mapie, flaga Unii Europejskiej, analiza mapy pojęciowej obrazującej symbole narodowe *Organizowanie uroczystości z okazji Dnia Babci Dziadka, Dnia Rodziny, Święta Niepodległości *Wizyty w muzeum etnograficznym wg. kalendarza imprez na rok szkolny *Nauka tradycyjnych tańców polskich na zajęciach z tańca i rytmiki
| |
Współpraca ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. | 1) współpraca z SP nr 462) współpraca z najemcami Startera3) Współpraca z GFP 4) Współpraca z podmiotami z otoczenia 5) Wycieczki 6) Organizacja akcji społecznych | w/g corocznych harmonogramów
6) zbiórka karmy dla zwierząt w schronisku | |
Stałe doskonalenie funkcjonowania przedszkola | 1) Baza – sale kąciki zainteresowań, biblioteczka, szatnia, magazynek, plac zabaw 2) Funkcjonowanie biura
3) Rodzice komunikacja wspólne działania
4) Mierzenie jakości w obszarze organizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego
5) Promocja, marketing przedszkola | 1)Zakup wyposażenia kącików – bieżące uzupełnianie
2) przygotowanie bieżącej dokumentacji – umowy z rodzicami, zestawienia miesięcznych opłat za czesne i wyżywienie, ewidencja wpłat, ściąganie zaległych należności, przygotowanie dokumentów do księgowości, wystawianie faktur
3) *Zebrania z rodzicami minimum 3 razy w roku. *Regularna wysyłka korespondencji e-mailowej *Rodzinne wyjścia weekendowe wg. harmonogramu. *Organizacja niespodzianki z okazji Dania Dziecka. *Organizacja uroczystości rodzinnych – Wigilia, Dzień Rodziny *Cykliczne odwiedziny rodziców w przedszkolu opowiadających o swoich pasjach „Pasje rodziców” *Cykl wizyt „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
4) *cykliczne hospitacje zajęć prowadzone przez dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego *ankiety rodziców 1x w roku
5) *bieżąca aktualizacja wpisów na stronie www przedszkola *druk ulotek informacyjnych w okresie naboru *regularne wysyłanie info do mediów o warsztatach otwartych odbywających się w placówce *reklama przedszkola w Starterze | |
WDN | 1) Warsztaty i szkolenia dla kadry pedagogicznej
2) Programy dydaktyczno- wychowawcze i opiekuńcze
3) konkursy zewnętrzne | 1) przygotowanie przez nauczycieli propozycji szkoleń doskonalących warsztat pracy, w których chcieliby wziąć udział2) przedstawianie i zatwierdzanie na początku każdego roku szkolnego. Szczegóły i formy realizacji celów strategicznych oraz zadań zamieszczone są w rocznych planach pracy dydaktyczno-wychowawczej przygotowywanych przez wychowawców poszczególnych grup dzieci.
3) zgłaszanie do udziału w konkursach ogólnopolskich, miejskich i między przedszkolnych dla dzieci | |
Baza | Działania zmierzające do poprawy bazy przedszkola | *coroczne odświeżanie pomieszczeń*uzupełnianie zabawek i pomocy dydaktycznych w poszczególnych grupach wiekowych*doposażenie biblioteczki przedszkolnej *doposażenie sprzętu do zajęć ruchowych *doposażenie instrumentów muzycznych *doposażenie placu zabaw | |
Organizacja i zarządzanie | 1) Ewaluacja koncepcji pracy przedszkola
2) Jakość pracy
3) Mierzenie jakości w obszarze organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego | 1)*comiesięczne spotkania kadry pedagogicznej na radach pedagogicznych – bieżące obserwowanie realizacji zadań – czy są zgodne z harmonogramem, ewentualnie doskonalenie realizowanego programu – wprowadzanie zmian*Po zakończeniu każdego roku realizacji programu – sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte. Ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację programu, zbieranie informacji potrzebnych do dalszego planowania. Informacje dotyczące bieżących realizacji zadań są gromadzone przez nauczycieli i po ich zakończeniu w formie autoewaluacji przekazywane są w formie pisemnej dyrektorowi . Ewaluację po zakończeniu każdego roku realizacji koncepcji i ewaluację sumującą przeprowadza dyrektor. Jej wyniki przedstawiane są na radach pedagogicznych
2) Kryteria oceny jakości pracy pracowników są wypracowane i przez nich akceptowane
3) Mierzenie jakości dokonuje się na koniec każdego roku szkolnego. Wnioski z przeprowadzonych analiz są wykorzystywane do zmodyfikowania programu rozwoju i opracowania rocznych planów wychowawczo – dydaktycznych |